Wat is inkomensbeheer?

Inkomensbeheer of budgetbeheer is het laten beheren van uw inkomsten en uitgaven door een derde, bijvoorbeeld door ons kantoor. Hierdoor kan er regelmaat ontstaan in het betalen van uw vaste lasten en heeft u er geen omkijken meer naar. Wij stellen een budgetplan voor u op, waardoor u inzicht krijgt in uw maandelijkse inkomsten en uitgaven.  Op een speciaal hiervoor geopende bankrekening worden uw inkomsten en uitgaven beheert. Indien er na het betalen van de vaste lasten geld over blijft, wordt dit direct aan u overgemaakt. U kunt er ook voor kiezen om een deel hiervan op een spaarrekening te storten. Indien u dat wenst, kunnen wij een spaarrekening voor u openen.

Wie kan ervoor in aanmerking komen?

Heeft u door omstandigheden moeite met het regelen van uw financiën? Heeft u hulp nodig bij het inzichtelijk maken van uw inkomsten en uitgaven, zodat u rust heeft en erop kan vertrouwen dat een ander u daarmee helpt? Heeft u door ziekte, een beperking  of ouderdom hulp nodig bij het regelen van uw financiële verplichtingen? Ons kantoor is aangesloten bij de Branchevereniging voor Professionele Bewindvoerders en Inkomensbeheerders (BPBI). Hierdoor kunnen wij u op deskundige wijze van dienst zijn. Neem voor meer informatie contact met ons op.

Wat zijn de werkzaamheden?

Uw inkomen wordt maandelijks op de nieuwe bankrekening gestort. Wij betalen uw vaste lasten en u ontvangt het bedrag dat hierna over blijft. Tevens doen wij uw aangifte inkomstenbelasting en vragen toeslagen en andere regelingen voor u aan. Denk dan bijvoorbeeld aan bijzondere bijstand voor de kosten van het inkomensbeheer en eventuele kwijtscheldingen. Ook kunnen wij voor u bezwaarschriften indienen en zo nodig in beroep gaan. Wel zullen wij voor bezwaar en beroep extra kosten in rekening brengen. Het kan zijn dat uw gemeente deze extra diensten niet vergoed. Toch zullen wij hiervoor contact opnemen met uw gemeente om na te gaan of u een (gedeeltelijke) vergoeding kan ontvangen.

Wat zijn de kosten?

De kosten voor inkomensbeheer zijn als volgt.

Exclusief BTW Inclusief BTW
Eenmalige opstartkosten € 320,00 € 387,50
Maandelijkse kosten €   70,00 €   84,70
Extra werkzaamheden €   64,00 per uur €   77,44 per uur

 

Voor personen die een gezamenlijke huishouding hebben geldt een opslag van 20%. Dit is niet van toepassing op het tarief voor extra werkzaamheden.

 

mr. Ingrid Wijks RB
Fiscaal jurist en professionele bewindvoerder

Wijks Consultancy is lid van:
- Register Belastingadviseurs
- Nederlandse Vereniging voor Procesrecht
- Branchevereniging PBI

RB logo voor internet png

Aangesloten bij Stichting FTI